Mark van Houwelingen

Gecijferdheid van Pabo-studenten verbeteren

Al voordat ik aan de lerarenopleiding wiskunde begon in 1990, gaf ik bijles wiskunde aan klasgenoten. Ik merkte dat het een positief effect had, en het gaf mij voldoening. Sindsdien ben ik altijd – ook naast andere werkzaamheden – bijles blijven geven, ook nu nog. Het is voor mij een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat dit altijd mijn passie zal blijven.

In het nieuws horen we berichten over de magere kwaliteit van het rekenen van Pabo-studenten, en aangezien ik me daar als rekendocent aan de pabo van de Hogeschool Rotterdam verantwoordelijk voor voel, wil ik daar graag verbetering in aanbrengen. Ik wil weten wat werkt in begeleiding van studenten om hun gecijferdheid te vergroten. Ik wil zelf een goede begeleider zijn, mijn professionele ontwikkeling verder verdiepen en verbreden, en anderen stimuleren dat ook te doen.

Ik denk dat ik dit kan bereiken door onderzoek te doen naar de verbetering van de gecijferdheid van Pabo-studenten.

Na de lerarenopleiding wiskunde in 1993 te hebben afgerond, heb ik een aantal jaren consultancy werk gedaan in ICT, waarna ik steeds meer richting people management bewoog. Na wat coaching opleidingen deed ik mijn NLP master en een post-hbo trainer-coach opleiding bij JJ Trainers Academie in Amsterdam. Nadat ik twee jaar als zelfstandig trainer-coach had gewerkt, begon het onderwijs weer te trekken. Sinds 2007 werk ik als Pabo-docent rekenen-wiskunde aan de Hogeschool Rotterdam.

In juli 2011 ben ik gestart in de oriëntatiefase van het duale dissertatieprogramma bij het Centrum Regionale Ontwikkeling van Universiteit Leiden, Campus Den Haag. In maart 2013 ben ik officieeel gestart met mijn project - met een voucher van de Hogeschool Rotterdam, en in maart 2014 kreeg ik de eerste data binnen. Aangezien ik in 2013 drie statistiek cursussen gevolgd heb (spss, psychometrics en item respons theory), kon ik toen direct starten met analyseren. Het volgende op de planning is het ontwikkelen van lesprogramma's en het schrijven van een artikel daarover, en over het op een schaal zetten van toetsitems. Mijn promotor is professor Willem Heiser, hoogleraar Psychologie, methoden en Technieken en Data Theorie aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen.


Contact

m.j.van.houwelingen@hr.nl

 
Laatst Gewijzigd: 28-03-2014